Thursday, November 17, 2005

Jerry Kamit The Sape Hero



Jerry Kamit..satu nama kecil dalam industri muzik tempatan tetapi agak besar di arena muzik antarabangsa.Mesti ramai yg tak kenal Jerry ni..tak mcm pemuzik2 kontemporari lain yang dikenali satu Malaysia ni.Bagi gua,Jerry Kamit is the sape hero.Hero kampung..hero Sarawak yg telah mengharumkan Malaysia amnya dan Sarawak khususnya.Jerry mcm Kumpulan Mohram jugak..memperjuangkan muzik dengan alat muzik akar kita,tradisional tapi going global.Mcm Mohram yg byk ke luar negara kerana muzik diaorg lebih dihargai org2 luar dpd org kita sendiri,begitu jugak Jerry.Lebih banyak buat show kat luar negara mcm Jepun,German dan ada beberapa lagi la.Gua minat kat Jerry dari sekolah rendah.Masa tu tgh tunjuk dokumentari pasal Sape (alat muzik tradisional yg Jerry pegang tu)..gua simpan hasrat nak jumpa Jerry satu hari nanti.Mcm mimpi jadi kenyataan..masa gua pegi ke Rainforest World Music Festival 2002,gua jumpa Jerry Kamit in person.Happy giler masa tu.Gua ambik gambar dgn dia (bukan yg baju oren tu..ada satu lagi).Yg baju oren tu yg gua ambik tahun ni.Muzik Jerry ni mmg best..mengasyikkan la alunan sape dia ni.Gua rasa,the only peluang nak tgk Jerry Kamit perform dalam negara is at The Rainforest World Music Festival held every July kat Kampung Budaya Sarawak.Will talk bout the Festival in my next entry...

9 Comments:

Blogger Yatt said...

Gua dah lama follow Jerry Kamit ni. Tak salah dia ada kuar album, dgn satu band etnik Sarawak jugak... ape kenama albumnya tah? Tapi cari kat KL takde la.

Tunggu Su... satu hari nanti gua ngan nadia akan tiba di Rainforest World Music Festival tu...

Ofis mate gua tiap2 taun pegi... Terlopong dengar cite dia je la... heheh

8:06 AM  
Blogger N a d i a said...

su,
jelesssssnye!! posing ngan jerry ye?!!...gua pun suka nengok dia perform. dulu mak bapak gua gi sarawak's cultural village. diorg tengok la si jerry ni perform, mak gua tak habis2 kata mamat tu comeyyy...lagiiiii la gua jeles. tapi takpe, insya-allah, satu hari nanti..niki belon pegi sinun.

yatt, kita berdua je ke? deena?...:-)...err...su, kalo kitorg gi sana, bleh le jumpe kan?

7:21 PM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Yup..Jerry ada kuar dgn album solo 'Akai Nyamai'.Dia jugak ada album dgn kumpulan 'Tuku Kame'' which means 'Muzik Kami'.Dia perform ngn dia org ni every year kat festival tu.Tapi tahun ni dia perform bersama Tuku Kame' and solo.Mmg best..pegi la tahun depan.Boleh terlopong masa show..hehe

Nadia..jeles ye?hehe...datang la tahun depan.Boleh jumpa.

10:39 PM  
Blogger Yatt said...

Haahh... Tuku Kame la nama band si Jerry tu. Gua lupa la...

Su, jenuh gua carik CD Tuku Kame kat KL ni. Takde pong!! Kat Kuching mesti belambak kan?

Nanti la next year gua n femili turun sana... Insya Allah...

7:57 AM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Yup..byk CD dia org kat sini.Nanti dtg blh beli..

11:14 PM  
Blogger Bukan Sepet said...

Ada gak sekali tengok kat TV tak silap pasal rainforest music festival review...

Cam best jer... Nak pergi? takder ler tu... takder sen! hahaha!

dengor ajaler korang citer!

7:23 PM  
Blogger aNIe said...

Suuuu....dimana ko...naper lamer tak update...kak lady sampai dah tumbuh tanduk tunggu su update

6:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

kehilangan ngegeh?? kehilangan sebelah highheel?? bertapa di gua?? Mencari Sanny di dlm hutan?? he.h.e..

6:43 AM  
Blogger Bukan Sepet said...

Dimaklumkan DATIN Sue sedang bertapa di gua kelam kelibut, sambil di iringi percikan air terjun tujuh beradik, di puncak gunung TM Net bersama sifu yg pakai broadband.

Itu pasal kita tak jumpa dia...

6:14 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home