Tuesday, November 08, 2005

FILEM KOREA WAJAH KITA



Bila benci jadi simpati..dan simpati jadi kasih sejati...

Sabtu (29/10/05)..malam tu sedang gua asyik berjuang menyiapkan tempahan biskut raya yg berlambak2..my fren Stephen bg mesej suruh tgk 8tv.Gua tgk jam baru pukul 8.37...Was2 jugak nak tekan coz budak ni bukan blh percaya sgt.Suka kenakan org.Nanti tak psl2 gua end up tgk cerita Hindustan..puhlease...haha...

Gua ambik remote control and tekan info..'The Way Home' tajuk yg tertulis kat situ dgn sedikit sinopsis..mcm best je..n i gave it try.The result..worth trying.Nasib baik gua tgk..kalau tak,rugi besar.Filem Korea rupanya..dan best sgt.Highly recommended..Ni ada sedikit sinopsis dia yg gua petik dr satu site.

THE WAY HOME
"EXHILARATING! Easily the year's finest foreign film and one of the very best movies of the year!" - Jim Svejda, KNX/CBS RADIO
Take a delightful journey with this "magnificently expressive"*, award-winning Korean movie that has captured the hearts of audiences throughout the world. The Way Home is the story of Sang-Woo, a seven-year-old boy from the city, and his elderly grandmother, a deaf-mute who has spent her entire life in a small rural village. When Sang-Woo's mother is forced to send him to live with his grandmother, Sang-Woo is shocked at what he finds - a place without electricity, indoor plumbing or access to fast-food restaurants. Angry and confused, Sang-Woo rejects his grandmother's attempts to please him. But, as time passes, the old woman's kindness begins to touch the young boy's heart - awakening curiosity, understanding, and finally, love. With irresistible performances, charm and humor, The Way Home is "one of the very best movies of the year!"**

Masa gua tekan tu part cucu dia tgh minta fast food from his nenek.Budak u mintak hamburger,pizza n KFC (dia kata 'Kentucky Chicken' dgn cutenye...)..Tapi nenek dia tak faham.So,budak tu ambik buku dia yg ada gambar ayam and tunjuk kat nenek dia yg pekak.Lepas tu tunjuk la budak tu tgh tidor and masa tu hujan lebat.Nenek dia ditunjukkan tgh berjalan kaki balik dlm hujan dgn seekor ayam dlm kain.Sedih giler part ni.Gua pun nangis...selebat hujan yang turun dlm cerita tu.Setibanya kat rumah,nenek ni cabut bulu ayam and rebus ayam.Lama gak kot dia nak prepare semua tu..org tua la katakan..Pastu dia kejutkan cucu dia n bagi dia makan.Cucu dia plak yg tgh mengidam nak makan KFC memberontak tak nak makan coz dia nak ayam goreng,bukan rebus.Dia tolak makanan yg nenek dia suapkn.Nenek dia just diam je.Sekali lagi air mata gua jatuh..Kesian nenek dia.Tapi ada gak part lucu yg pengarah ni selitkan..cucu dia yg tak makan seharian terjaga tgh malam n akhirnya makan jugak ayam tu dgn lahap sbb extra lapar.Senyum gua..Esoknya budak tu bangun dan kejutkan nenek dia tp nenek takde respon..demam rupanya.The cucu ambik selimut dan selimutkan nenek dia dan bg makan nasi semalam bersama ayam kpd nenek dia..dan gua nangis lagi...Memang meruntun jiwa betul la cerita ni..Nak tau lbh,try cari vcd/dvd dia n tonton sendiri.Gua rekomen..

Ada dua sebab utama yg gua nangis tgk cerita ni..

1. Memang tak dinafikan sedihnye...siapa tak terasa,tak tau la..plg2 pun mesti berlinang jugak.

2. Cerita ni ada kaitan dgn hidup kita.Ni kisah benar....berlaku dlm masyarakat kita.Gua tak nak korek jauh2..contoh ada depan mata..nyata..ni ada kaitan dgn hidup gua.Bukan keseluruhan tapi part pengorbanan seorang nenek demi melihat cucunya gembira...

Nenek gua (yg dlm gambar di atas) terlalu byk berkorban utk gua adik beradik.Pantang dgr kita org nakkan sesuatu..dia akan segera dan dgn susah payah usaha dapatkan.Kita org tak pnh mintak dpd dia.Kadang2 dia terdengar perbualan kita org adik beradik yang nakkan itu ini..dan kadang2 bergaduh sbb berebutkan mainan ke alat tulis ke..Nenek gua yg diam je melihat telatah kita org...tup2 esoknye dia ke bandar dgn bas dan balik dgn apa yg kita org gaduhkan.Daripada gua,my sis,sampai la adik gua bongsu...perkara yg sama gak...pantang nenek gua dgr adik2 gua mintak something from us..dia akan mendahului kita org yg kdg2 terlupa dan kdg2 mmg sengaja tak belikan..

Nekmak(gelaran nenek gua) sememangnya tiada tandingan...walaupun kadang2 ada perasan marah dan pernah benci dgn dia...GUA TEAP SAYANG DIA...Maafkan segala kesalahan dan dosa kamek...

5 Comments:

Blogger ...$weE+ 666... said...

sayangilah nenek awak sementara dia masih ada ni...

6:29 PM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Dan gua sedang menyayangi dia.. :)

11:22 PM  
Blogger Bukan Sepet said...

Sue!

Celamat Hari Ghayer! yeaahhh! gua dah balik kerja oit hari ni! 1st day. Blog pertama gua pergi blog lu...

Waaa.. Respek ler camni! Kena belajar merajinkan diri update cam su lepas ni .. hahaha!

Nenek? emm.. nenek gua 2 2 dah takder. Atuk pun sama. Belah wife pun sama.

VCD korea eh? ntahlah kalau gua leh jumpa kat sini... kalau jumpa sure gua beli nyer.


BTW. Hensem gak chezh tu kan... tapiii.. hensem gua lagik! ahahahahaha!

oit. Chow. (<---gua lum update blog lagi ler... tgh merepair template yg jahanam tu...)

12:57 AM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Oit bukan sepet my sifu...thanks coz jadikan my blog first yg lu visit..honoured plak rasanya..hehe..
Try la cari vcd tu.Mesti tonton ni.Or check out ABO kat astro.maybe ada siarkan nanti2...tak pun beli online.best sgt cite ni.
Hensem la budak czech tu.lu hensem lagi ye?nak gak bukti..tunjuk la gambar..setuju tak yg lain2?
Tak sbr nak tunggu ur blog la..lama sgt menghilang.cepat2 la update..

8:23 AM  
Blogger Sya said...

highheel.. uwwaaaa sedihnya teringat nenek sendiri...

6:57 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home