Tuesday, October 11, 2005

Sarawak First Chinese Film












Hai..da jia hao..Mlm Isnin lepas gua gi tgk film..Bukan filem sebarang filem but it's Sarawak's First Chinese Film.Tajuknya "Legend of The Curse"..arahan Bjarne Wong yg kabarnya pernah terlibat ngn beberapa buah produksi di Taiwan.Filem ni dalam bahasa Mandarin dan sedikit Bahasa Inggeris (dgn sub-title bhs Melayu).
For me..cite ni gabungan pelbagai cerita seram yang Bjarne ni pernah tonton.Tgk dari poster nya dh tau yg hantunya ala2 'Ju On'.Putih melepak n wataknya dipegang oleh kanak2.Ada pulak sedikit adegan Shutter iaitu adegan hantu bergayut kat badan manusia.Shutter tu hantu dia kat atas bahu..tapi yg ni kat belakang n kat hujung kaki.Berat tu..hehe..
Dari jalan cerita..gua rasa o.k walaupun dpt dijangka bagaimana kesudahannya..ada beberapa watak yang mati dan yang masih hidup.
Cite ni berkisarkan kisah beberapa orang pelajar bidang Arkeologi yang buat kajian tahun akhir dan kena cari bahan dia org...(mcm pernah dgr je kan)...So,dia org ni masuk la hutan (pun mcm pnh dgr)..Pelbagai2 perkara tak diingini mahupun yang diingini berlaku..(mcm pnh dgr gak)..hehe..
Walaupun ceritanya agak stereotaip,gua respek coz filem ni byk dialog..haha..tak mcm Mistik yang 80% menjerit je.Tak pasal2 pun menjerit.Gua rasa skrip filem ni lagi tebal dpd Mistik.Diaorg dlm filem ni byk bercakap dan hnya menjerit apabila perlu sahaja...
Tapi yg tak syoknya,proses dubbbing dia buruk sikit.Ada yang bersuara tapi mulut tak gerak.Kwn gua kata,tu bercakap dlm hati..hehe..
Masa bercakap tu pulak byk tunduk..nak cover mulut tak bergerak la tu..
Ending dia o.k la..
Keseluruhannya gua bagi 2.5 bintang over 5.Nak tau lbh lanjut, blh gi site dia..kat dlm gambar tu ada..
Gua ni bukan la pakar filem.Saje bagi kritik berdasarkan tontonan dan pengamatan gua..tu je..

2 Comments:

Blogger Bukan Sepet said...

citer hantu? ohhh tidakkkk! tidakkkkkkkkkk! (menjerit ala ala citer mistik...!)

apa? cari bahan kajian? di hutan? tidaaaakkkkkkkkkkkk1 ( lagi sekali ala ala mistik)

aaa? ada yg mati? tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

6:16 PM  
Blogger Edd Vedder said...

mistik? citer hantu ke citer komedi tu? hehehe..

anyway if u want to know about exciting new local horror movie coming up next year.. do visit my blog. Mostly i talk about movies there..

anyway nice blog u have here.. ermm.. sue? keep up the good work..

:)

12:16 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home