Thursday, September 29, 2005

WUKONG DAN UNTONG









Pagi ni gua nak kongsi satu cerita yg berlaku semalam.Ni kisah benar.Psl adik gua.Umur dia 8 tahun dan baru je darjah dua.Semalam sekolah diaorang ada buat jualan buku dan dia mintak duit kat mak gua.Kena marah tu pasal dia mintak RM9 untuk beli buku dan lagi RM2 untuk belanja.Semuanya RM11.Mak gua bising jugak la pasal dia mintak byk sgt.Tapi bising2 pun dia bagi jugak..hehe..mak memang la baik..

Dia beli buku yang gambarnya ada kat atas tu.Buku Raja Monyet atau Wukong.Bila gua balik kerja semalam,gua borak ngn dia psl buku tu,berapa buah dia beli.Dia kata 4 buah.Tapi yg gua nampak 2 je.Mana lagi 2?Rupa-rupanya dia sewakan buku dia dgn kwn dgn RM1 sebuah.Semuanya dia sewakan 2 buah buku bermakna ada RM2.Gua tanya mana duitnya?Dia kata dah habis.Gua pun bising jugakla.Kenapa la dibelanjakan duit banyak sgt.Dah la mintak RM2 untuk belanja dan campur RM2 lagi duit sewa buku.Bermakna dia dh habiskn RM4 utk belanja.

Dia pun explain kat gua..lebih kurang mcm ni la dialog dia..

"Sy ada RM9.Harga buku tu RM3 sebuah dan sy beli 3 buah buku.Ada kwn nak pinjam sebuah.Sy kata byr seringgit kalau nak pinjam.Kwn sy bagi duit.Dgn seringgit tu sy tambahkan dgn duit belanja yg mak bagi iaitu RM2 dan beli lagi sebuah buku.Sy dah 4 buah buku.Tapi takde duit belanja.Ada sorang budak nak pinjam buku sebuah dan byr sy seringgit.Duit tu sy belanjakan buat beli makanan.Pasal tu la duit sy habis semuanya.."

Gua?Gua terus ketawa terbahak2..Bijak jugak adik gua ni.Kalau la gua...mmg gua tak terfikir nak pusingkan duit gua mcm tu.Makan lagi baik..hehe..
Gua mula nampak adik gua sebagai seorang ahli perniagaan yang berjaya,usahawan yang kaya raya..seorang JUTAWAN...Amin...

Gua yang terlampau..hehe..

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:46 PM  
Blogger Bukan Sepet said...

Jgn luper.. kalu adik u jutawan, lu jadik kakak jutawan. Dan gua jadik kawan pada kakak jutawan..

heh heh.. takkan takder aper aper.. 1 buku wukong pun jadiklah!

6:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:55 PM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Boleh..jgn kata buku,gua blh dptkan sut wukong untuk lu pakai.Blh jadi maskot kompeni adik gua..hehe..

8:36 PM  
Blogger Bukan Sepet said...

Oh! tima kasih! tima kasih!

leh ler gua jumpa dewi guanyin slalu! hahaha!

8:50 PM  
Blogger aNIe said...

wah! kecik2 dah ade otak business...bagus tu...mudah-mudahan jadi jutawan...kak lady pun nak jadi kawan pada kakak jutawan lah cam bukan sepet...

9:06 PM  
Blogger Bukan Sepet said...

ewah. kak lady.. tak kira... saya kawan dia dulu! Bagi kita dulu yer su.. tak banyak... dlm 5 juta cukuplah... kak lady tu ko bagi 1 juta ok ler kut... hahahaha!

9:16 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home