Thursday, October 06, 2005


PUASA


Lama gak gua tak update blog ni.Ada org sms kata gua sayonara after the 'Sayonara' post.Hehe..bukan apa,CPU gua masuk ICU.Infected by virus.Ni pun gua blogging kat ofis sebelah.Tak sabar nak tunggu to update my blog.


Well..dah 2 hari puasa.Apa makanan wajib korang?Kat rumah gua,makanan wajib Bubur Pedas.Tu ada gambar masa proses penghasilan 'Mumbu' or ada yg kata 'Beras' bubur pedas.Tu masa nenek gua and my mom in action.Nenek gua buat sendiri mumbunya.Gambar tu gua ambik Isnin lepas.Fresh lagi mumbu.Third edition yg nenek gua buat.Edisi satu n dua laris dijual.So,makan tanpa was2 la.Hehe..Semalam pun kita org berbuka dgn bubur pedas.

Ckp bab puasa ni kan,mesti byk hotel2 kat bandar2 besar buat majlis berbuka dgn anak yatim,kurang upaya,warga tua dan sebagainya..Bagus tu..tapi kan,ada satu yg gua musykil..Selasa lepas gua tgk MHI.Pengacara tu promo la satu restoran kat Jln Conlay buat pakej berbuka.Tema Masakan Kampung.Blh berbuka ala2 kampung dan suasana di rumah/kampung la..Pukul 8.45-9 lebih ada Persembahan Kebudayaan..Muka pengacara tu pun lain macam je..berpandangan sesama sendiri smbil tersenyum..

Gua terus gelak..ada ke patut buat persembahan kebudayaan?Buat la aktiviti yg lebih berfaedah dan bersuasana kampung.Ni tak..Ada ke patut persembahan kebudayaan.Kat kampung ada persembahan kebudayaan ke lepas berbuka?Setau gua dan semua,lps berbuka,terawih.Kan..kan..kan?Ish..ish..restoran tu..Kalau bandar,bandar jugak..Tak abis2 nak berhibur.Persembahan tu boleh buat bila2 je.Bukan dlm bulan Ramadhan ni pun blh buat.Terawih?Bila nak buat selain Ramadhan kan?Ape da..Restoran di bandar nak buat suasana desa..tapi...kesian..

Selamat Berbuka semua..

7 Comments:

Blogger Bukan Sepet said...

bubur pedas? sedap ke? gua tak pernah try ler minah.. maner nak cari kat shah alam eh?

bab buka posa tu... Kat lembah klang ni standard ler Su. Banyak tempat buat buat camtu. Lepas buka ada persembahan kebudayaan...

Nasib baik dia tak taruk tiger show! hahaha! baru betul tolak markah!

10:59 PM  
Blogger Jun Ahmad said...

sini hari-hari bubur lambuk ,
percuma ,
amik kat mesjid ..

abah tukang amik,
kita tukang makan..

11:12 PM  
Blogger aNIe said...

Aha...sekarang ni budaya bebuka kat hotel...so Hotel banyak untung maa...bulan posa ni..

Bukan sepet ni...ade ke tiger show..heheheh...cakap tu pon dah tolak markah dah!!...lom pi tengok lagi...<--aku pun terkene jugak..kene tolak sebab teringat dah..

11:31 PM  
Blogger highheelseliparjepun said...

Iye la..gua bukan warga lembah klang..mana tau mmg standard mcm tu.Tapi,kenapa tak standardkan dgn sembahyang terawih..Tu baru ada standard.Galakkan yg tak terawih tu pegi..walaupun tak wajib.Bukan memaksa tapi menggalakkan..terutamanya yg dtg dgn anak2.
Tapi entah la..nak ke dia org?Atau persembahan kebudayaan nampak lebih standard..hmm..

12:44 AM  
Blogger N a d i a said...

hmm..budaya berhappening after berbuka ni dah jadik perkara biasa kat kl nih. paling best, lepas berbuka je, terus nyanyi. maghrib sure ntah ke mana tu..yg lagi kesian, kalo majlis berbuka tu ada anak2 yatim. nak cover maghrib yg dah di-let-go kan, nyanyi la ngan penuh perasaan, peluk2 anak2 yatim tu kunun simpati...haha..lawaknye. ni cite hubby gua la..gua sampaikan je.heh..

1:01 AM  
Blogger Bukan Sepet said...

ehh.. betul tu. betul.. memang tu ler sepatutnya dibuat Su. Tapiii dah nama pun hotel kan? sesilap surau pun takder, kalau ader pun bilik store lagi besar.. camner nak terawih?

Tang anak yatim tu. Konpom. Kesian anak yatim tu. Walaupun sebenarnya diaorang tu dapat benefit, tapi yg dapat pada anak yatim tu sikit jer... portion lebih bajet lari kat makan, sewa hotel class class, Jemput penyanyi bayar mahal mahal... etc...

5:36 PM  
Blogger Jun Ahmad said...

ok su ! ni pemintaan jun, kalau dapat ditunaikan lah , semalam masa tgk brita ada sisipan suasana ramadhan kat serata alam di Malaysia ni , dan ada juga di tunjukkan pasar ramadhan di Sarawakk DAN juga di sebut 'bubur pedas' .. sudahnya , kami yang tak pernah tengok rupa paras bentuk muka bumi bubur pedas ni dan tak pernah rasa , membuat andaain teori berskala ritcher masing-masing .. kalau Su ada resepi bubur ni , boleh tak kongsi kat Jun, nak cuba buat - jadikan bahan bukti .. email kat jun yea ..
kalau ada masa lah , lepas bulan puasa , lepas bulan raya , lepas tahun baru pun tak apa ...

june2405@gmail.com

domo arigato gozaimas neh !!

5:45 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home